torsdag 24 september 2009

Teddykliniken.

I måndags var vi på Teddy-kliniken för mitt 27 månaders besök. Vi går var tredje månad på kontroller för att se om jag utvecklar diabetes. Jag har förhöjd ärftlig risk för diabetes. Vi för även matdagbok och skickar in bajsprov varje månad.
För er som inte vet vad Teddy-studien är för något kommer lite info här:

FAKTA: TEDDY-studien Insulinberoende Typ1-diabetes är en av de vanligaste kroniska sjukdomarna hos barn och sjukdomen ökar. Forskning visar att det främst är barn med ärftliga anlag som drabbas, men det är långt ifrån alla. Ungefär sju av 100 barn med den högsta ärftliga risken kommer att utveckla typ1-diabetes under sin livstid.

Vid UMAS bedrivs en omfattande forskning kring diabetes i samarbete med Lunds universitet. Professor Åke Lernmarks forskargrupp har blivit utvald som ett av totalt sex forskningscentra, varav tre i Europa och tre i USA, för att genomföra TEDDY-studien. Tillsammans kommer man att undersöka den ärftliga risken hos 220.000 barn och följa upp 7.500 barn med förhöjd risk för typ1-diabetes.
Beskrivningen ”TEDDY” är en förkortning av ”The Environmental Determinants of Diabetes in the Young” - på svenska ”Omgivningsfaktorernas betydelse för uppkomst av diabetes hos barn”. Läs mer på hemsidan www.teddystudy.org

Texten är stulen från familjen Ekelunds blogg. Hoppas det var ok!





Jag har emlaplåster (bedövningsplåster) i armvecken vilket gör att det ser ut som att jag bär på ett kylskåp =)




I väntrummet finns den superhäftiga tågbanan.


Här sitter jag och väntar på att sköterskan ska ta lite blod från mig.



Mina emlaplåster med fina klistermärken på. (Bilden kom fel).


När jag var klar fick jag ett blått plåster med fiskar på. Jag tycker inte om plåster, det gör ont när de sitter på. Tar mamma o pappa av dem gör det inte ont längre :-)



På eftermiddagen gick vi en runda i parken och avslutade med lite lek på lekplatsen.



Pappa gillar att leka =)


Jag klättrar HÖGT!!



Också en liten gungfilm!

Inga kommentarer: